Autism hos barn

LĂ€r dig mer om autism – för dig som Ă€r barn med diagnosen och till förĂ€ldrar, lĂ€rare och nĂ€rstĂ„ende.

Sedan ett par Är tillbaka har begreppsfloran gjorts om nÀr det kommer till autism. I dagslÀget kallas allt autism men förut fanns olika begreppsförteckningar beroende pÄ hur autismen yttrades sig och grad av svÄrighet. Samlingsnamnet som anvÀndes var dÄ autismspektrumtillstÄnd. Dessa diagnoser ingick:

  • Autistiskt syndrom (Autism i barndomen).
  • Aspergers syndrom eller högfungerande Autism, vilket Àr en form av autism hos normalbegĂ„vade personer.
  • Atypisk autism eller Autismliknande tillstĂ„nd som innebĂ€r att man har svĂ„righeter med ömsesidigt socialt samspel men inte uppfyller samtliga kriterier för Autistiskt syndrom eller
  • Aspergers syndrom.
  • Desintegrativ störning (Hellers syndrom) som Ă€r ett mycket sĂ€llsynt tillstĂ„nd som innebĂ€r att ett barn efter 2?3 Ă„rs Ă„lder tappar förmĂ„gor och utvecklar ett autistiskt syndrom.
  • Autistiska drag som inte Ă€r en egen diagnos utan anvĂ€nds som ett tillĂ€gg till andra diagnoser.

Autism, den svÄrare graden, Àr möjligt att upptÀcka hos smÄ barn före 2-3 Ärs Älder. Aspergers syndrom, den lÀttare graden av autism, gÄr att upptÀcka frÄn 4-7 Ärs Älder. Sett till antal stÀllda diagnoser Àr autism vanligare hos pojkar Àn flickor. Hur stor skillnad som egentligen föreligger Àr mer osÀkert. Diagnoskriterierna bygger pÄ kunskap som kommer frÄn studier av framförallt pojkar. Symtomen yttrar sig delvis olika hos pojkar och flickor vilket antas leda till att flickor inte lika ofta kommer till utredning.

RÄd till vuxna i barnets miljö

Barn med autism mÄr bra av tydlig struktur och att omgivningen gÄr att förutsÀga, vilket kan inkludera följande:

  • Att fĂ„ information i god tid, att anpassa sig till plötsliga förĂ€ndringar Ă€r ofta svĂ„rt.
  • Att ha planerat in gott om tid för uppgifter. Extra tid minskar stressen och personer med autism har en ökad stresskĂ€nslighet.
  • Att utrycka sig konkret och tydligt.
  • Att hĂ„lla sina överenskommelser. Om nĂ„gon inte hĂ„ller vad de lovat skapar det osĂ€kerhet.
    Struktur Àr utgÄngspunkten; vardagsstruktur ? tider och rutiner för mÄltider och stÀdning, var sak pÄ sin plats etc.
  • HjĂ€lp med att tolka och sortera intryck, att fĂ„ saker gjorda: att se hur andra gör, start- och stoppstöd.
  • Strukturerad miljö som bygger pĂ„ att minimera antalet störningsmoment.
  • HjĂ€lp med att dela upp större uppgifter till mindre deluppgifter för att minska upplevelsen av att bli övervĂ€ldigad eller stressad.
  • Att det finns en plats att dra sig undan för Ă„terhĂ€mtning.
  • Att ha nĂ„got som kĂ€nns sensoriskt bra, t ex en stress- boll eller nĂ„got annat att pilla med, nĂ€ra till hands.
  • Vid ljudkĂ€nslighet, ha öronproppar eller hörselkĂ„por tillgĂ€ngligt.
  • Att inte underskatta förmĂ„gor men att ha i Ă„tanke att förmĂ„gorna kan vara ojĂ€mna.

FörÀldrar

Som förÀlder till ett barn med autism stÄr man inför bÄde utmaningar men Àven mycket glÀdje. Det första vi rekommenderar Àr att etablera kontakt med barn- och ungdomspsykiatrin eller barn- och ungdomshabiliteringen pÄ den ort dÀr ni bor (det skiljer sig Ät i landet vem som Àr huvudman för rÄd och stöd till barn med autism). Region Stockholm har mycket information pÄ sin habilitering. Har man barn som gÄr kvar i grundskola, grundsÀrskola, gymnasiesÀrskola eller specialskola efter det att barnet har fyllt 16 Är har eleven rÀtt till förlÀngt barnbidrag. Liksom studiebidraget betalas Àven det förlÀngda barnbidraget ut automatiskt. LÀs mer pÄ www.forsakringskassan.se

För förĂ€ldraskap i stort vill vi ocksĂ„ rekommendera Martin Forsters förelĂ€sning RĂ€dsla, oro och sjĂ€lvkĂ€nsla hos barn, frĂ„n 2015, som finns pÄ urskola.se eller hans bok Fem gĂ„nger mer kĂ€rlek – Forskning och praktiska rĂ„d för ett fungerande familjeliv, 2009, Natur & Kultur. Ett annat tips Ă€r boken Explosiva barn av Ross Greene, 2003, Cura förlag.

NÄgra tips för förÀldrar

  • ÅskĂ„dliggör dagen eller veckan med ett tydligt schema dĂ€r aktiviteter och tider skrivs in eller visas med bilder. Schemat sĂ€tts upp dĂ€r barnet kan se det eller kan följa med barnet under dagen.
  • LĂ„t barnet ha en plats dĂ€r hen kan dra sig undan om den sensoriska stimulansen blir för mycket.
  • MĂ„nga lugnar sig med egenvald sensorisk stimulans. Försök ta reda pĂ„ vad för slags sensorisk stimulans som just ditt barn gillar. Kanske Ă€r det ett visst tyg, att pilla pĂ„ en leksak etc. Se till att barnet har tillgĂ„ng till detta dĂ„ det ofta Ă€r barnets sĂ€tt att lugna sig.
  • Beröm! Beröm! Beröm och uppmuntra barnet sĂ„ for t det gör nĂ„got bra. Beröm Ă€ven för det som kan tyckas vara smĂ„saker eller sjĂ€lvklarheter. Berömmet ska kom- ma direkt i anslutning till det positiva beteendet och du ska tala om vad du tyckte barnet gjorde bra.
  • Situationer dĂ€r det inte Ă€r tydligt vad som ska göras, sĂ„ som vid en övergĂ„ng frĂ„n en aktivitet till en annan eller ostrukturerade situationer överlag kan vara svĂ„ra att hantera. Gör en skriftlig plan i förvĂ€g med exakta anvisningar om vad ni ska göra t.ex. nĂ€r ni kommer till affĂ€ren eller till barnkalaset/festen. HĂ€nvisa till den under aktiviteten och beröm bĂ„de dig sjĂ€lv och barnet nĂ€r ni hĂ„ller er till den.
  • Har du fler barn? SĂ€tt av enskild tid med vart och ett av barnen varje vecka. Kom ihĂ„g att du som förĂ€lder gör sĂ„ gott du kan och att det brukar rĂ€cka.
  • SchemalĂ€gg tid för dig, och eventuell partner, dĂ€r du fĂ„r Ă„terhĂ€mta dig ett tag. Helst en stund varje dag.

Socialt

Att upprÀtthÄlla relationer kan vara en utmaning för oss alla. Vid autism kan det vara ytterligare en utmaning dÄ ens funktionsnedsÀttning innebÀr att det inte Àr lika lÀtt att lÀsa av andra mÀnniskor, och att generalisera kunskaper mellan olika situationer.

Har ditt barn mer uttalade svÄrigheter finns det trÀningsprogram som fokuserar pÄ utveckling av sociala fÀrdigheter. De vanligaste Àr att i specifika situationer lÀra ut fÀrdigheter, gÀrna tillsammans med jÀmnÄriga barn. I början tar de vuxna majoriteten av initiativen för att sedan gradvis minska sina initiativ nÀr barnen sjÀlv börjar ta fler. PÄ barn- och ungdomspsykiatrin eller barn- och ungdomshabiliteringen finns det mer information om trÀningsprogram.

SvÄrigheterna i socialt samspel kan medföra att man rÄkar illa ut, att andra lurar eller utnyttjar en. Det Àr vanligt att ha erfarit mobbning eller att ha blivit retad under upp- vÀxten nÀr man har autism. Kom ihÄg att det aldrig Àr ditt barns fel om det sker. Det Àr inte heller ditt fel som förÀlder. VÀnd dig till skolan och pÄtala mobbningen. Nedan följer lÀnkar som kan vara anvÀndbara nu men framförallt nÀr ditt barn blir Àldre.

NĂ€tresurser

Om ditt barn har rÄkat ut för sÀrskilt pÄfrestande livshÀndelser

Mentorer

  • Mentor En ideell organisation som jobbar med mentorskap för unga mellan 13 och 17 Ă„r.
  • Tjejzonen Àr en stödorganisation för tjejer. De arbetar med att förebygga och lindra psykisk ohĂ€lsa genom att ge stöd till tjejer via fysiska och virtuella möten.
  • HBTQ-kojan Mentor för hbtq-ungdomar 13-25 Ă„r att chatta med. Du kan chatta om allt möjligt som du tycker Ă€r viktigt.

Att hjÀlpa ditt barn till att fÄ erfara framgÄng i kamratrelationer Àr viktigt. NÄgra tips för att underlÀtta bÀttre kamratrelationer:

  • Observera hur ditt barn leker med andra barn. Var beredd att ingripa om du mĂ€rker att det kan bli en konfliktsituation.
  • Om konflikt uppstĂ„tt tala om lugn och sakligt vad som var som gick fel och vad kan göra annorlunda i en liknande situation framöver. Var dock taktfull, kritisera inte ditt barn för mycket. Hur mycket skulle du framföra till en vuxen vĂ€n? LĂ€gg dig pĂ„ samma nivĂ„ nĂ€r du framför kritik till ditt barn.
  • UtgĂ„ frĂ„n barnets intressen nĂ€r du vĂ€ljer fritidsaktiviteter.
  • Det Ă€r okej att ha ett fĂ„tal vĂ€nner.
  • Arrangera en-till-en trĂ€ffar med andra barn. Barn med autism har oftare lĂ€ttare att umgĂ„s pĂ„ det viset.
  • Barn med autism har ibland lĂ€ttare att umgĂ„s med barn som Ă€r yngre eller Ă€ldre Ă€n de sjĂ€lva.
  • Se till att barnet Ă€r engagerat i nĂ„gon form av sport eller intresse dĂ€r möjlighet till sociala interaktioner finns.
  • Inför första mötet med en ny trĂ€ningsgrupp, ring ledarna och frĂ„ga dig om de har kunskapen för att ta emot ett barn som behöver extra anpassning. TrĂ€ffa dem innan tillsammans med ditt barn nĂ„gon gĂ„ng innan sjĂ€lva trĂ€ningstillfĂ€llena börjar.

Studier

Vissa barn med autism behöver omfattande stöd och fÄr börja i sÀrskola. Andra barn klarar sig med hjÀlp av elevassistent och vissa barn klarar den vanliga skolmiljön rÀtt vÀl. Gemensamt Àr dock att de alla behöver pedagogiska anpassningar. Skolan har en skyldighet att försöka ordna en sÄ bra skolgÄng som möjligt för alla barn, och i synnerhet barn med funktionshinder. Titta pÄ Skolverkets regelverk för att lÀsa om ditt barns rÀttigheter.

NÀr ditt barn blir Àldre och vill studera vidare efter gymnasiet finns det möjlighet till det. En del folkhögskolor erbjuder kurser speciellt anpassade efter personer med autismdiagnos. För högskola eller universitet finns det en speciell samordnare som hjÀlper till med studieanpassning. Just nu Àr det Stockholms Universitet som koordinerar de olika lÀrosÀtena. Se pÄ www.studeramedfunktionshinder.nu

Se mera pÄ:

  • Allastudier.se Har mycket information om studier och angrĂ€nsande omrĂ„den.
  • Centrala studiestödsnĂ€mnden har hand om studiebidrag.
  • Specialpedagogiska myndigheten som har mycket om hur studiemiljö kan anpassas.
  • LĂ€r om teknikstöd HĂ€r kan du lĂ€ra dig mer om hjĂ€rnans kognitiva funktioner och vilket tekniskt stöd som finns för att underlĂ€tta studiesituationen.
  • LĂ€rarjouren Gratis lĂ€xhjĂ€lp i Stockholm. Sök i din hemkommun om vad som kan finnas.

Arbete

Det Àr viktigt för alla att ha en meningsfull sysselsÀttning. Som förÀlder brukar mÄnga fundera pÄ hur det skall fungera med arbete för deras barn nÀr de vuxit upp. Det Àr svÄrt att ge prognoser om hur det enskilda barnet kommer att utvecklas över lÄng tid. Med rÀtt diagnos följer ofta anpassningar och stöd som gynnar utvecklingen. Generellt kan man sÀga att en del fÄr sysselsÀttning inom daglig verksamhet eller sÄ kallas skyddad anstÀllning. En del barn kommer kunna söka vanliga arbeten. Det beror pÄ hur stor grad av funktionsnedsÀttning ditt barn har.

Om det Àr aktuellt med den vanliga arbetsmarknaden erbjuder arbetsförmedlingen olika stödinsatser för att hitta rÀtt arbete. Ofta har de olika samarbetsprojekt med t.ex. FörsÀkringskassan riktade till personer med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar.

LĂ€s mer:

Resurser i samhÀllet

Kommun

Kommunen erbjuder stöd via LSS, lagen och sÀrskilt stöd och service. Om du har en autismdiagnos kvalificerar du automatiskt för LSS dÄ du rÀknas tillhöra personkrets I. LSS-insatser Àr oftast helt bekostade av kommunen.

För att kunna ansöka om LSS vÀnder du dig till Habiliteringen. Habiliteringen faller inom regionens hÀlso- och sjukvÄrds uppdrag men Àr porten in för att söka kommunens hjÀlp. Habiliteringen kan förutom att ge mycket information om autism Àven tipsa om vilka boendemöjligheter som finns. Sedan Àr det en LSS-handlÀggare i kommunen som tar beslut om vilken typ av boende man kan beviljas.

Kommunens socialtjÀnst kan Àven ge stöd genom SoL, socialtjÀnstlagen. Dessa söker man om man inte beviljats LSS-insats. Vid insatser via socialtjÀnstlagen betalar man oftast en del av kostnaden sjÀlv.

Kom ihÄg att ta med en kopia pÄ ditt neuropsykiatriska utlÄtande nÀr du ansöker.

LĂ€s mer:

Region

Utredning och behandling av autism Ă€r barn- och ungdomspsykiatrins eller barn-och ungdomshabiliteringens uppdrag inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden, det skiljer sig Ă„t i landet vem som Ă€r huvudman. Även privata mottagningar med regionsavtal utför utredning. En barn- och ungdomspsykiatrisk mottagning Ă€r oftast de som ansvarar för lĂ€kemedelsbehandling, och psykologisk behandling. Utprovning av hjĂ€lpmedel sker oftast inom habiliteringen. Habiliteringen Ă€r sen den verksamhet som har det livslĂ„nga uppdraget att erbjuda stöd för att anpassa barnets vardag utifrĂ„n behoven som finns.

  • Om lĂ€kemedel: Det finns inget speciellt lĂ€kemedel som sĂ€tts in vid autism. Vid autism kan man reagera annorlunda pĂ„ vanliga doser av medicinering och detta behöver uppmĂ€rksammas nĂ€r medicinering sĂ€tts in. NĂ€r man medicinerar vid autism gör man det ofta för att psykiatrisk samsjuklighet föreligger.
  • Om psykologisk behandling: Vissa habiliteringscenter och Ă€ven vissa psykiatriska mottagningar erbjuds sociala fĂ€rdighetstrĂ€ningsgrupper.
    En del Àr i behov av hjÀlpmedel för att klara av vardagen. HjÀlpmedel kan vara timstockar för att se över tidsÄtgÄng, tyngdtÀcken för att minska orolig sömn, anpassade kalendersystem, pekplattor för att underlÀtta kommunikation etc.

Stat

Statens ansvar Àr bland annat arbetsförmedling och högskola och universitet. Se under Arbete respektive Studier.

Privata initiativ

Det finns en del patient- och anhörigorganisationer samt andra privata initiativ med bra information och stöd. För den som vill lÀra sig mer om autism, komma i kontakt med andra barn/nÀrstÄende/familjer eller bara fÄ tillgÄng till pÄlitlig information rekommenderas en kontakt med riksföreningen Autism- och Aspergerförbundet. Föreningen erbjuder bland annat förelÀsningar och medlemstrÀffar som rör neuropsykiatriska funktionshinder. Attention Àr en av de större intresseorganisationerna med fokus pÄ neuropsykiatriska funktionshinder. Organiserade Aspergare Àr en förening för högfungerande autister och aspergare. Aspergerforum Àr ett aktivt medlemsforum som diskuterar det mesta.

Andra hjÀlpsamma sidor

  • SjĂ€lvhjĂ€lp pĂ„ vĂ€gen
  • Gillberg Centre
  • FUB Föreningen för barn och ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning.
  • Handikappförbundet Ă€r en paraplyorganisation för 43 handikappföreningar. De driver ett politiskt arbete för att förbĂ€ttra villkoren för funktionshindrade.

PĂ„ engelska:

  • Autism Europe, flera nationella intresseorganisationer Ă€r medlemmar.
  • World Autism Organisation Àr en paraplyorganisation för nationella föreningar som har som syfte att förbĂ€ttra livskvalitet för sina medlemmar och deras anhöriga.
  • National Autistic Society har mycket information för dig med autism, dina anhöriga och de du trĂ€ffar professionellt.
  • Autism Society of America har som syfte att stödja forskning om autism. HĂ€r finns ocksĂ„ mycket information.

Myndigheters publikationer

Allt material som tas fram av myndigheter samlas pÄ www.kunskapsgudien.se. NÄgra exempel:

  • AutismspektrumtillstĂ„nd, Socialstyrelsen, 2015.
  • Barn som tĂ€nker annorlunda – Barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstĂ„nd, Socialstyrelsen 2010.
  • Gott om ADHD-metoder men ont om bra studier, Statens beredning för medicinsk och social utvĂ€rdering (SBU), 2012 (titeln till trots berörs Ă€ven autismspektrumtillstĂ„nd).

LĂ€s mer

  • Barn som vĂ€cker funderingar: se, förstĂ„ och hjĂ€lpa förskolebarn med en annorlunda utveckling av Gunilla Gerland och Ulrika Aspeflo. 2015. Pavos Utbildning.
  • TonĂ„r med Autism och Asperger: en förĂ€ldraguide av Carolina Lindberg. 2015. Natur & Kultur.
  • The pocket occupational therapist: for families of children with special needs av Cara Koscinski. 2016. Jessica Kingsley.
  • Du, jag och nĂ„got att tala om: om kommunikation och kommunikationshjĂ€lpmedel för och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsĂ€ttningar av Bitte Rydeman. 2015. Nationellt kompetenscentrum anhöriga.
  • Motiverande samtal vid Autism och ADHD av Liria Ortiz och Anna Sjölund. 2015. Natur & Kultur.
  • Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood. 2011. Studentlitteratur.